2009. június 7., vasárnap

Ásólúd-fiókák nyomában

Az előző napi esők nem tették járhatatlanná az utakat. Sőt: igazából meg sem látszott különösebben, hogy volt csapadék, legfeljebb a port verte el. Dilemmában is voltam, hogy bütykös ásólúd fiókákat keressek vagy az MMM számlálás második részét végezzem el ma reggel. Szerencsére az előbbi mellett döntöttem és nem bántam meg. Az erős, időnként viharos erejű szél ugyanis a számlálást úgyis meghiúsította volna, a másik tervem viszont maradéktalanul sikerült.
De kezdjük az elején: a TKM tározón megvoltak a hattyúfiókák (igaz, már csak hetet találtam), egy átnyaraló csörgő réce és sok gyülekező nagy kócsag jelentett még élményt. Sajnos vöcskök alig mutatkoztak, de a szeles idő is okozhatta a gyérebb madármozgást. Azért cigányrécék is kerültek elő, a tározó északi részén például 17 példány csoportosult a fokozottan védett madárból. Íme egyikük:Már az utolsó tavakat jártam be, amikor végre előkerültek a bütykös ásóludak is. Öt fióka úszkált először a szülők nélkül. (Az öregek vagy ötven méterrel távolabb figyelték ténykedésemet.) Érdekes módon nem buktak a kicsik, hanem kíváncsian pillantgattak kifelé. A tojó hápogva próbálta magához közelebb csalni a kicsiket, de eredménytelenül. Ekkor taktikát változtatott. Felrepült és nagy köröket írva körölöttünk, hangosan kezdett hápogni a fiókák fölött. A kicsik erre hirtelen egymás után tűntek el a víz alatt. Gyorsan el is kotródtam, nem akartam tovább zavarni a madarakat. (Később, amikor a visszafelé úton újból - immár takarásból rájuk pillanthattam, már a tojó vezetgette őket.)
"Képriport":




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése