2010. október 6., szerda

A kohéziós alaptól a Montgolfierig

Sok minden látnivaló akadt a mai napon, legjobb, ha az elején kezdem. Mivel Debrecenben volt délelőtt dolgom, egy fél órára útba ejtettem a szeméttelep melletti vízállást. Sok dankasirály mozgott, az egyik itt mintha épp a kohéziós alap tájékoztató táblájának szövegén csóválná a fejét... 


Az elmaradhatatlan sárgalábú sirályok mellett végre sztyeppiek is előkerültek. E példány viszonylag egyenes és hosszú csőre, szinte tiszta fehér feje a sztyeppi sirályra jellemző sajátosság: 
Ez a sárgalábú előtti kisebb termetű (dankánál valamivel nagyobb méretű) madár viszont szerintem egy fiatal viharsirály lehetett. A kerek fej, a kis termet és a gyenge csőr erre utal, de azért szívesen fogadom a magyarázattal ellátott cáfolatokat:-)
És ez már meg is történt. Papp Gábor szerint ez csupán egy apró termetű sárgalábú sirály. Különösen a nagyfedők és a harmadrendű evezők mintázata, ami mégis inkább a michahellis felé teszi a voksot. 

Hogy a klasszikus sárgalábúak is képviseljék magukat a mai blogban, álljon (ússzon) itt két adult/subadult példány:

Az alábbi példánynak már annyira csíkozott volt a feje, amit én még nem láttam. Jól látható, hogy a nyakán is megjelenik a mintázat, mindez persze még egyáltalán nem elégséges ahhoz, hogy ezüstsirálynak kiáltsuk ki. Én biztos, ami biztos alapon "feldobtam" a képét a birdingre, és Gál Szabolcstól, valamint Daróczi Szilárdtól a következő, rendkívül tanulságos válaszokat kaptam:
"Ennél a sirálynál ölég jól látszik, hogy a csíkozás a szem körül a legerősebb, aztán kihagyás után a nyakon vannak még cirádák. A tuti téli ruhás ezüstök egész feje és a nyak felső szegmense egyöntetűen mintás, és a barna sávok nem ennyire halszálka méretűek, hanem vastagabbak, markánsabbak. a szárny ilyenkor elég rövid."
"egyáltalán nem ritka az ennyire csíkos nyakú és fejű példány. Ha jól tudom, a csíkozás erősebb a keleti populációknál.

Amint Szabi is írta, az ezüstsirály nyak/fejcsíkozása más. Hozzátenném még, hogy az igen sötét dolmány, az evezők végén található világos pöttyök és talán a sárgás-krémszínű írisz is mind sárgalábú mellett szól. Ez utóbbi két bélyeg lehet olykor átfedéses is."


Bár ezen a heringsirályok és világoshátú heringsirályok is előkerültek a vízállásról, nekem ekkora szerencsém nem volt. Ez az egerészölyv azért még megörökíttetett visszafelé menet:
Bocskaikertben az iskolai pálya mellett újabb légyölő galócák bújtak elő, amik szintén képre kívánkoztak:

Útközben a gyerekek "tücsköt-bogarat" összeszednek, ezúttal nemcsak képletesen:
Aki tudja, hogy melyik sáskafaj lehet az alábbi, az ne rejtse véka alá a tudását:-)
Végül, még odahaza, az ablakon kinézve is láttam valami érdekeset... A nagy hőlégballon-kavalkádban (ugye világbajnokság helyszíne Debrecen) feltűnt egy különös jármű. De hiszen ez a Montgolfier-fivérek ballonja! Lehet, hogy ők is indultak a VB-n??!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése