2011. január 24., hétfő

Revírharc fakopáncs módra

Ma reggel újra balkáni kalandom volt. És most nem arra céloztam, hogy Debrecenben úttakarítás híján gyakorlatilag tükörjég volt mindenhol és kis híján még az autót is sikerült összetörnöm:-( 
Mert ez is balkáni kaland, de a szó rossz értelmében és ez nem a blogom témájába illő jelenség. (Pedig megtöltene néhány oldalt ennek ecsetelése is...)
Bocskaikertben, lyukasórám alatt a kinti mínuszban próbáltam lehiggadni, és ott élt az igazi balkáni élmény, méghozzá a harkályok jóvoltából. A már múltkor is bemutatott fakopáncson kívül zöld küllővel, vörösbeggyel, szajkókkal, fenyőpinttyel és rigókkal is találkoztam, de dolmányos varjú és egerészölyv is gyarapította a fajlistát. A legizgalmasabb mégis a balkáni fakopáncsok revírféltő viselkedése volt. Nem doboltak, csak kisebb kiáltásokat hallatva mérkőztek meg a harkályok egymással, de több percen keresztül szemtanúja voltam a dolognak.
Sajnos az ellenfényben, a fatörzs árnyékában nem igazán lett jó felvétel a jelenségről, mégis, mint érdekességet, mellékelem a helyszínen készült képeket:
A két hím folyton egymás társaságát kereste (persze nem barátságból), és kisebb erőfitogtatással próbálta elűzni egyik a másikat. A leggyakoribb módszer az volt (mint az alábbi képen), hogy a fatörzs két oldalán megkapaszkodva a fajtárs felé  vágtak a csőrükkel:
Később olyan helyre is átszálltak együtt, ahol már jobbak voltak a fényviszonyok, de sajnos nem sokáig fotózhattam őket. Nem mintha különösebben törődtek volna velem: a revírharc során én egyáltalán nem számítottam. De egy idő után távolabbi fán kötöttek ki, majd végül eltűntek a szemem elől. 

Szerencsére még egy távoli "portrét" készíthettem egyikükről, tovább gyarapítva így a balkáni fakopáncsos fotógyűjteményemet:-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése